Frank en Judith op reis

Zuid Australie: kust, kangaroos en koala's...

We zijn nu ruim 1,5 week in Zuid Australie, dus het is weer tijd voor een terugblik van onze belevenissen. Het is weer een heel verhaal geworden, maar we hebben dan ook weer heel wat gezien: Vorige week dinsdag dus aangekomen in Adelaide, woensdag een dagje de stad in. Adelaide is een gezellige en kleinschalige stad. Alles stond in het teken van wielrennen omdat de 'Tour down under' in de buurt werd gereden. We hebben op het gemak rondgekeken en op een terrasje in de Rundle street lekker geluncht. Aan het eind van de middag waren we allebei flink versleten (waarschijnlijk ook door het nieuwe tijdsverschil van 2,5 uur tov West-Australie) dus zijn we terug naar ons hotel gegaan. Donderdag hebben we de camper opgehaald. We hebben precies dezelfde als het vorige stuk alleen rijdt deze beter. Na de camper weer vol te hebben geladen na een bezoek aan de supermarkt en de bottleshop zijn we gaan rijden, richting het Fleurieu schiereiland dat onder Adelaide ligt. Via de wijnstreek McLaren Vale zijn we naar Victor Harbor gegaan. Hier hebben we op een camping gestaan bij het water. Victor Harbor is een klein toeristisch kustplaatsje. Hier hebben we de volgende ochtend even rondgekeken, daarna zijn we het schiereiland gaan verkennen. Veel kliffen, mooie stranden en glooiende landschappen met wijngaarden en grasland. Het was bewolkt en best fris die dag maar in de loop van de dag klaarde het weer op. Toch even wennen na zoveel weken zon en warmte... De eerste dagen in het Zuiden was de temperatuur wat lager, zo tussen de 20-25 graden. Daarna was het opeens een paar dagen 35-38 graden en sinds woendag is het weer rond de 25 graden. De afstanden hier zijn een stuk korter en daar moesten we even aan wennen. In het Westen waren we gewend om rond 8 uur te vertrekken en veel kilometers te maken, maar dat is hier niet nodig. Dus slapen we een beetje uit, ontbijten en vertrekken rond 10 uur. We rijden hier gemiddeld 150 km per dag en hebben genoeg tijd om tussenstops te maken, lekker relaxed dus! Na het Fleurieu schiereiland zijn we vrijdag in de loop van de dag doorgereden naar Wellington, een klein plaatsje aan het Coorong Nationaal Park, een waterrijk natuurgebied. De volgende ochtend met een gratis veerpontje de rivier overgestoken en daarna door naar Robe via de limestone coast. In Robe nog even rondgekeken op een boerenmarkt en daarna door naar de camping aan een meer. Zondag weer verder richting Mount Gambier. Onderweg zijn we door diverse kleine dorpen en gehuchten gekomen. Opvallend dat ieder dorp, hoe klein het ook is, wel een openbaar toilet heeft. Heel handig en ze zijn overal erg schoon! Aangekomen in Mount Gambier eerst naar het blauwe kratermeer gegaan, heel apart en mooi. Alleen in de zomermaanden is het meer blauw gekleurd. Er zijn ook nog twee andere meren bij met een normale kleur. Bij de stad hebben we op een camping gestaan die bestond uit terrassen en waar iedere plek zijn eigen badkamer had, echt super... Maandagochtend hebben we in de stad nog bij een sinkhole gekeken. Wat de NL benaming is weten we niet, maar het is een grote diepe kuil die is ontstaan nadat het dak van de grot is ingestort. We konden naar beneden waar allerlei bloemen en planten groeien en er hing vanaf boven een groot gordijn van klimop. Daarna zijn we via de kust naar Portland gereden. Onderweg gestopt in Port MacDonald, hier zijn bijzondere kliffen en rotsen met aparte vormen zoals een kameel en een kikker. Net voor het plaatsje Nelson gingen we van de Staat South Australia naar Victoria. Hier is het weer een half uur later, dus het totale tijdsverschil met NL is nu 10 uur. In Portland hebben we onszelf verwend met een milkshake en een groot stuk taart, mmmm... Na een bezoek aan Cape Nelson met een mooie vuurtoren en een paar stops bij o.a. een gele rots op zoek naar de camping waar volgens de advertentie vaak koala's zitten. We hebben er bij daglicht geen gezien, maar toen we 's avonds in het donker buiten zaten zagen we de takken in de bomen voor ons opeens flink bewegen... met de zaklamp zagen we dat er 2 koala's van de ene naar de ander boom sprongen. Helaas waren ze de volgende ochtend verdwenen... Dinsdag hadden we de Grampians als doel. Dit is een groot nationaal park in de bergen. Er loopt een mooie route van Dunkeld door het Zuidelijke deel naar het centrale deel. Onderweg zie je bergen, rotspartijen en meren. We wilden graag een paar nachten naar Halls Gap, zodat we van hieruit het gebied konden bekijken. We hadden een camping gezien die beloofde dat er veel wildlife zat, dus wij daar naartoe. Vlak bij de ingang zat al een kangaroo op de weg... wij helemaal blij... bleek dat er op en rond de camping een hele groep rondloopt. 's Avonds telden we er zeker 40! Er was zelfs een kangaroo met een kleintje in haar buidel... zoooo lief... Ook liepen er veel emoes en herten en vlogen er veel kaketoes. We hebben veel foto's gemaakt en het is wel heel bijzonder om al deze dieren zo rond te zien lopen als je bij je camper zit. Al zijn die kaketoes om 5 uur 's ochtends niet meer zo leuk omdat ze zoveel herrie maken.... Woensdag zijn we de Grampians verder ingegaan. We moesten met de camper de bergen in, af en toe behoorlijk steil omhoog maar dat gaat toch best aardig met deze bus. Onderweg zijn we eerst gestopt bij het Boroka uitkijkpunt, hier kijk je uit over de vallei van Halls Gap en de Wonderland Range. Daarna doorgereden naar de Balconies rotsformatie, om hier te komen eerst een tocht van zo'n half uur, waarna je echt een superzicht hebt op uitstekende rotsen boven een vallei. Na een stevige lunch door naar de MacKenzie watervallen. Ook hier weer een tocht gelopen, deze keer van ruim een uur, en uiteindelijk een mooi uitzicht op de watervallen. Op de terugweg ook nog de Broken Falls bezocht. Het waren behoorlijk pittige wandelingen en het was best warm, dus moe maar voldaan weer terug naar de camping. Donderdagochtend voor de terugrit naar de kust nog een stop gemaakt bij het Bellfield meer. Dit meer fungeert als wateropvang voor een groot omliggend gebied. Via een andere route als de heenweg teruggereden naar het Zuidelijke deel van de Grampians. Dit is een stuk vlakker maar wel net zo mooi! Deze dag was het Australia day, een soort Koninginnedag waarop iedereen vrij is en 'viert' dat hij of zij Australisch is... Vlaggen op de auto's, kleding van Australie aan en vooral veel eten en drinken... Op de weg kon je goed merken dat iedereen er een dagje op uit ging, het was een stuk drukker dan normaal. Wij zijn doorgereden naar Port Fairy. Na een lunch aan het strand hebben we een wandeling gemaakt over het Griffiths eiland. Hier zagen we een zwarte wallabie, een soort kleine kangaroo. Omdat het in Port Fairy erg druk was vanwege Australia Day zijn we doorgereden naar Koroit, een klein dorp aan de rand van het Tower Hill natuurreservaat waar we vrijdag naartoe wilden. Vrijdagmorgen zijn we op pad gegaan naar Tower Hill. Onderweg zagen we al een emoe en toen we parkeerden in het reservaat zagen we er nog meer. Wat een grote beesten en absoluut niet bang. Eerst hebben we een wandeltocht gelopen waarbij we naast veel mooie planten en bomen ook de eerste 2 koala's hebben gezien! Ze zaten te slapen in een eucalyptusboom (dit doen ze 20 uur per dag). Ook zagen we opeens een slang over het pad kronkelen... we hebben gewacht tot hij weer in de bossen was en zijn er toen snel voorbij gelopen... Terug bij het bezoekerscentrum hebben we na een bakje koffie besloten om nog een andere tocht te lopen, het is een prachtig natuurgebied. Deze keer een tocht van ruim een uur die volgens de beschrijving bovengemiddeld was om te doen. Het was een pittige wandeling, maar de moeite waard! We liepen over de oude kraterrand bovenlangs de meren. We hebben geluncht op de picknickplaats met de emoes, hebben nog een koala gespot en zijn toen weer gaan rijden. Ook op de terugweg uit het reservaat koala nr 4 gezien... Judith zei dat ze niet uit Australie zou vertrekken voordat ze een koala had gezien... nou wat dat betreft kunnen we weg hier. We zijn naar de plaats Warrnambool gegaan, een grote stad, waar het erg druk was. Dan valt het niet mee om een parkeerplek voor de camper te vinden. Uiteindelijk toch gelukt en even een rondje door de stad gedaan. Hier ook op een camping gestaan aan de Hopkins rivier. Zaterdag vanuit Warrnambool vertrokken naar de 'Great Ocean Road', een beroemde kustweg van ongeveer 250 km, ooit aangelegd door oorlogsveteranen uit de 1e wereldoorlog en nu een trekpleister voor toeristen. Het is een mooie route die langs de kliffen loopt, direct langs de oceaan. We hebben het eerste stuk van75 km zo'n 5 tussenstops gemaakt bij kliffen als 'London Bridge', 'The Arch', 'Bay of Islands' en als hoogtepunt de 'Twelve Apostels', ooit 12 rotsen die langs de kust het water uitrijzen, door weer, wind en vooral het water staan er ondertussen nog maar 8 overeind. Dat het een trekpleister is voor toeristen hebben we geweten, bussen vol met toeristen (lees vooral Aziaten met camera's) kwamen hier even wat plaatjes schieten... Na een overnachting op een kleine camping in Princetown zijn we gisteren verder gegaan langs de Great Ocean Road en hebben we ook het Great Otway Nationaal Park bezocht, een groot gebied met tropisch regenwoud, varens en watervallen. Hier hebben we een Tree Top Walk gedaan, een wandeling van zo'n 600 meter op een hoogte van ca. 25 tussen de boomtoppen. Hierna zijn we doorgereden naar het Great Otway Lighthouse. De weg hierheen staat bekend om de vele koala's en niets was minder waar... In de eucalyptusbomen hebben we zeker 20 koala's gezien, heel gaaf! Via Apollo Bay zijn we over de Great Ocean Road verder gereden, dit is een bijzonder stuk. Aan de linkerkant heb je tropisch regenwoud en rechts kijk je zo vanachter het stuur op de kliffen en de oceaan. Nu staan we op een camping in Kennett River. Hier zitten zelfs koala's op de camping in de bomen naast ons... heel bijzonder. Nog een paar dagen Australie en dan vliegen we vrijdag door naar Nieuw Zeeland van waaruit we zaterdag doorvliegen naar Fiji! Hier gaan we een weekje uitrusten, niksen, duiken en van het mooie weer genieten... Tot de volgende keer, Frank & Judith

menno

Hoi, wat een gaaf verhaal en te gekke foto's zeg!! veel plezier in Fiji!

Ad van Sprundel

zo te lezen genieten jullie er goed van; alles wat kleinschaliger dus niet zoveel kilometers maken. zo kom je nog tot rust in je vakantie. We gaan hier van de week naar de -10 graden, als jullie op +25 zitten wil ik wel even ruilen. goede reis verder.

bert en ria

Ha lieverds, wat een verhaal. Groot gelijk dat je ëffe"naar fiji vliegen. Geniet ervan. En onze feyenoord-fan loopt met een brede smile.
Liefs en dikke knuffel van Bert en Ria

Fen en Tijn

Die foto is echt gaaf! Ik wilde dit weekend onze nieuwe auto even komen laten zien maar volgens papa kon dit niet,... ik was wel even boos. Heel veel plezier en tot snel skypes!

Kus Fen en Tijn

Jan-Kees en Mischa

Wauw, wat zien en doen jullie veel!! En het is lekker weer daar. Hier genieten we van heerlijk winterweer!

Veel plezier nog en erg leuk dat we jullie verhalen mogen volgen!
Groetjes Jan-Kees en Mischa

John Mariella Dewy en Kim Gijzel

Echt leuk om jullie belevenissen te lezen en wat een mooie foto's , geniet maar van het mooie weer het is hier erg koud en een rot windje.
Fiji dat klinkt erg tropish met witte stranden "heerlijk".
We hopen nog veel van jullie te horen , groetjes de Gijzeltjes uit lewedorp , veel plezier met jullie avontuur.

Dirk Roest

Hoi Frank,

een mooi verhaal, geniet ervan!

poep

hoi