Frank en Judith op reis

Laatste week Nieuw-Zeeland

Wij zijn inmiddels aangekomen in Kuching op Borneo dus het is de hoogste tijd voor een terugblik op onze laatste week in Nieuw-Zeeland. De twee dagen in de Bay of Islands waren heerlijk. De zon scheen, dus we zijn langs het strand naar het centrum van Paihia gelopen. Hier hebben we een boot genomen naar Russell, een klein plaatsje. Daar aangekomen eerst een kop cappucino op het terras gedronken. We hebben rondgekeken, maar Russell bleek wat kleiner dan we dachten... dus het was een klein rondje en toen weer terug met de boot naar Paihia. Hier verder een luie dag gehouden. Maandag zijn we na een tussenstop in Whangarei doorgereden naar Leigh. Hier heeft Frank in 2000 drie maanden stage gelopen bij het Marine laboratorium bij Goat Island. En als je dan toch in de buurt bent is dat een goede reden om even langs te gaan. Het lab waar Frank toen drie maanden heeft gewoond en gestudeerd is inmiddels veranderd in een hypermodern marien biologisch onderzoeks- en discoverycentrum. We wilden bij Goat Island graag duiken en op de nabij gelegen camping staan, maar het bleek die week 'Marine Week' te zijn, een soort waterweek voor alle lagere en middelbare scholen. Op zich heel leuk natuurlijk, maar dat betekent dat bussen vol met schoolkinderen erop uit gaan om te gaan snorkelen, duiken en in de praktijk te leren over het leven in het water en ook op de campings verblijven. Dus helaas ging ons plan niet door en zijn we naar de camping bij Pakiri beach gegaan. Ook zeker niet verkeerd, aan een mooi strand. De volgende dag was het bewolkt en fris. We hebben nog wel even op het strand bij Pakiri gekeken maar het was te koud om te gaan liggen. We hebben nog wel een bezoek gebracht aan het discoverycentrum bij Goat Island. Erg interessant en Frank heeft nog met één van de medewerkers staan praten. Zij kende veel oud studenten uit de tijd dat Frank hier stage heeft gelopen, die nog regelmatig bij het lab langskomen en zou de groeten doen. Het lab zelf was niet meer vrij toegankelijk. Ondanks dat er veel veranderd was en we geen oude bekenden tegen zijn gekomen toch leuk om hier weer eens rond te kijken! Hierna doorgereden naar Waiwera waar we op een oude camping stonden. De camping was niks, maar lag naast een complex met allemaal thermale baden en hot springs. Er was zelfs een groot bad waar je een film kon kijken. Hier hebben we heerlijk een paar uur geweekt en daarna fish and chips gegeten, lekker om een keer niet te koken! Woensdag zijn we naar het schiereiland Coromandel gereden. Dit is een prachtig gebied met veel kronkelwegen langs de kust en door de bergen. Onderweg heb je mooie uitzichten op de groene heuvels, baaien en witte stranden. Helaas was het regenachtig dus het zag er toch wat somber uit. We hebben de nacht doorgebracht in Coromandel town. Donderdag hebben we onze weg vervolgd door de Coromandel naar Hot Water Beach waar we op een hele mooie camping hebben gestaan. Onderweg hebben we nog rondgekeken in Whitianga, een gezellig stadje. Gelukkig scheen vrijdagmorgen de zon en zijn we naar Hahei gegaan. Hier zijn we via een tocht van drie kwartier door het bos naar de Cathedral Cove gelopen. Dit is een natuurlijk gevormde koepel aan het strand. We hebben deze tocht 6 jaar terug ook gelopen en het blijft mooi! Hierna zijn we naar het strand in Hahei gegaan en hebben daar een geluncht en in de zon gelegen. Na een uurtje te zijn gezandstraald weer verder gegaan. Uiteindelijk hebben we in Waihi Beach een camping gezocht voor de laatste nacht in de camper. Zaterdagmorgen konden we hier rustig de camper opruimen en schoonmaken. Rond 11 uur vertrokken voor de laatste kilometers in NZ, vandaag namelijk de camper weer inleveren. We hebben op het gemak rondgekeken in Mount Maunganui waar we heerlijk hebben geluncht en nog wat hebben geshopt. Ook is Frank nog naar de kapper geweest, dat was wel weer eens nodig ;-) Aan het einde van de middag hebben we de camper ingeleverd in Tauranga waar we ook nog een overnachting hadden. Omdat er nog vier gasten waren en alle bedden in het appartement bezet waren, mochten we nog een nachtje in een camper slapen. Eerst de camper uitgeruimd en de tassen weer eens ingepakt. Na een gezellige avond met de andere gasten toch maar redelijk op tijd naar bed. We werden zondag namelijk al om 05.15 uur opgehaald voor de shuttle naar Auckland. We waren dan ook ruim op tijd op de luchthaven aangezien we pas om kwart voor 1 hoefden te vliegen... Na een korte tussenstop in Melbourne zijn we uiteindelijk om half 10 's avonds in Singapore aangekomen. Voor ons was het eigenlijk al half 3 's nachts, en na zoveel uur wachten en vliegen en een kort nachtje waren we allebei behoorlijk gaar. Dus lekker douchen, roomservice besteld en naar bed. Gisteren zijn we met Air Asia vanuit Singapore naar Kuching gevlogen. Kuching is de hoofdstad van de provincie Sarawak op Borneo. We blijven hier een kleine week voordat we naar het vaste land van Maleisie vliegen voor het laatste deel van onze reis. We zijn benieuwd wat we de komende weken gaan zien en beleven, we hebben er zin in! Nieuw Zeeland was in ieder geval fantastisch en de vier weken daar zijn echt voorbij gevlogen! Wie weet gaan we nog eens terug.... Frank & Judith

Martin

Hey Judith & Frank,

Mooi verhaal weer, met veel bekende dingen. Hot Water Beach, Cathedral Cove, Paihia, Russell etc. zaten we een paar weken geleden ook. Nu helaas al weer gewend aan het leven in Oud-Zeeland...

Nog een tip voor Borneo: Bako NP vonden wij echt fantastisch! Hele mooie wandelingen. Alleen de accommodatie is er wat minder, maar toch is het de moeite waard om er een nachtje te blijven. 's morgens lopen de apen langs je huisje. En wij vonden ook een nachtje bij een lokale stam erg leuk, maar wel een beetje primitief. Supervriendelijke mensen!

Tot over een paar weekjes,

Groeten, Martin

Marcel

Als je het over de duivel hebt.....
Alsof jullie wisten dat je hier over de tong ging. Geniet er nog ff van. Take care and have fun!
Gr van alle JBO-ers

Bert en Ria

Voor ons de laatste loodjes, voor jullie nog een nieuw avontuur. Geniet ervan.
Liefs van Bert en Ria

Andre en Hans

Hi Frank en Judith,
Goed om te horen dat Frank alvast z'n haar heeft ingepakt ! Geniet er nog van and take care !

Remon

Heerlijk verhaal weer!

Lekker doen waar je zin in hebt.
Super tof!

Geniet nog maar van jullie laatste weekjes!

Groeten,

Remon

Hans en Andre

Frank, van harte gefeliciteerd. Neem er maar één van ons, dan doen wij dat hier wel. Het is overigens hier redelijk bankweer aan het worden, dus wordt het tijd dat je deze kant weer opkomt.

Hannie

Hoi Frank, Judith,

Frank van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaartjes. Ik heb al jullie reisverhalen gelezen en daar van genoten. Nog veel plezier in Maleisie en tot ergens in april.

Groetjes Hannie

Marcel

Hey collega, van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
Laat je maar goed verwennen vandaag en geniet daar van. Take care and have fun!!
Gr. Marcel

Annemarie

Hoi Frank, Van Harte Gefeliciteerd en nog veeeeeeeeele jaren in goede gezondheid toegewenst.
Groetjes,
Annemarie

Johan

Beste Frank, lieve Judith,
van harte gefeliciteerd met Frank z'n verjaardag. Ik ga er vanuit dat jullie dit op gepaste wijze vieren, en dan denk ik met name aan het matig gebruiken van 1 of 2 alcoholische versnaperingen. PROOST ! en geniet nog van jullie prachtige reis.
De hroet'n éé

Johan

K ga zo naar huis; biertje drinken op jullie gezondheid. Uienringetje dr bij. Proost!

Menno

Hoi Frank en judith, geniet van de laatste weken, enne, Frank, van harte he!!

Robert-Jan en Danielle

Gefeliciteerd Frank! en jij natuurlijk ook Judith.

Groetjes en nog veel plezier daar!