Frank en Judith op reis

Maleisië in vogelvlucht

We zijn nu al weer bijna twee weken in Maleisië en hebben veel gezien en beleefd. We laten jullie graag meereizen door dit land van lekker eten, mooie natuur, lange busritten en hurktoiletten zonder papier... Kuching is de hoofdstad van de deelstaat Sarawak op Borneo. We hebben hier vorige week dinsdag op het gemak rondgekeken. Het is een leuke en gezellige stad met een lange boulevard die langs de Sarawak rivier loopt. Met kleurrijke, houten taxibootjes kan je voor een paar cent naar de overkant. Natuurlijk zijn we ook door Chinatown gelopen en hebben als echte toeristen ook wat souvenirwinkels bezocht. In Kuching verbleven we in het Limetree hotel voor 4 nachten. Een modern hotel met prima bedden en een heerlijk ontbijt! Bij de lokale eettentjes kan je hier heerlijk eten, soms wel wat pittig... Voor woensdag hadden we vervoer geregeld naar het Bako Nationaal park. Helaas regende het 's morgens hard en onophoudelijk. De zee was ook te ruw om met een bootje naar het park te gaan. Daarom hebben we dit een dag uitgesteld. In plaats daarvan zijn we naar Sarawak Cultural Village gegaan. Dit is een soort openluchtmuseum waar huizen van diverse stammen die hier leven zijn nagebouwd. Hier laat men zien hoe de mensen leven. Natuurlijk was er ook een dansvoorstelling waar we toch ook maar even zijn gaan kijken, daar zaten we lekker droog. Na een heerlijk bord nasi zijn we verder gegaan naar het Semengoh Wildlife Centre. Hier leven orang oetangs die zijn gered van gevangenschap. Het is een groot bos, waar je als je geluk hebt deze apen kunt zien. Wij hadden mazzel, direct bij aankomst zagen we al twee van deze bijzondere dieren in de boom slingeren. Wat een beesten zeg, het zijn net mensen! Echt super om orang oetangs in het wild te zien! 's Avonds bleek dat er door de stad en ook door de straat bij het hotel een Chinese optocht was. Deze vindt maar een keer per 3 jaar plaats. Men had flink uitgepakt, grote wagens met fakkels, veeeeeeel mensen en natuurlijk de Chinese draken en vuurwerk. De optocht duurde zeker 2 uur. Wel bijzonder om mee te maken. Aan de straat hebben we intussen gegeten bij een eetgelegenheid tussen de lokale bevolking. We hebben geen idee wat we allemaal hebben gegeten, maar het was lekker. Toen we donderdag wakker werden regende het weer, maar niet zo hard. Omdat het de laatste dag op Borneo was besloten om toch naar het Bako Nationaal Park te gaan. Eerst met een busje naar Kampong Bako gebracht om hier over te stappen op een bootje dat ons naar het reservaat zou brengen. In het bootje voelde het een beetje als Expeditie Robinson, met een klein bootje langs de mangroven, regenwoud en stranden. In het park hebben we een tocht midden door de jungle gelopen. We zagen al snel een neusaap door de bomen slingeren. Na de nodige foto's hebben we de tocht verder gelopen. Deze liep over een pad van modder, stenen en boomwortels naar een verlaten strandje. We moesten behoorlijk klimmen en klauteren en door warmte en hoge luchtvochtigheid was het zweten geblazen! Aangekomen bij het strand zagen we een wild zwijn, een bijzonder lelijk beest dat best dichtbij kwam. Toen we weer terug de jungle in gingen hoorden we van een gids dat het zwijn twee dagen eerder nog iemand in zijn arm had gebeten en dat je op moest passen! Nadat we terug waren bij de centrale post en hadden afgevinkt dat we heel terug waren gekomen hebben we gegeten en nog wat korte tochtjes in het park gedaan. We kwamen langstaart makaken tegen en een wild zwijn met 6 kleintjes. Ook zagen we nog een aantal neusapen. Om een uur of drie zouden we bij het strand worden opgehaald, maar omdat ons bootje nergens te bekennen was hebben we samen met twee Engelsen een ander bootje genomen. Om een uur of half 5 weer moe maar voldaan terug bij het hotel, waar we 's avonds op het dakterras heerlijk hebben gegeten. Vrijdagochtend vertrokken richting de luchthaven van Kuching en na een vlucht van anderhalf uur veilig aangekomen in Kuala Lumpur. Hier hadden we nog een busrit naar de stad voor de boeg en daarna nog een taxiritje naar het hotel. Het hotel was erg hip, maar lag een beetje in de verkeerde wijk... Zaterdag met de skytrain naar het stadcentrum geweest. Het was een warme dag en wij vonden Kuala Lumpur niet echt geweldig. Zeker niet omdat we door twee politieagenten ook nog eens de verkeerde kant op werden gestuurd... We hebben een poos rondgekeken in Central Market, een groot overdekte markt met veel souvenirwinkeltjes en eettentjes uit allerlei windstreken, zo was er een Chinese hoek, een Indiase hoek en een hoek met veel rommel... Daarna nog een rondje gedaan door Chinatown, leuk om eens rond te kijken en alle geuren van de eettentjes op te snuiven. Zondag zijn we met de bus van Kuala Lumpur naar de Cameron Highlands gereisd. Dit is een gebied in de hooglanden van Maleisië en heeft vanwege het gunstige klimaat veel theeplantages. We zouden de bus van half 11 vanuit het stadscentrum hebben en daarom om op tijd bepakt en bezakt bij het hotel vertrokken. De rit duurde zo'n 4,5 uur en was vrij comfortabel. Aangekomen in het plaatsje Tanah Rata hebben we eerst een toer geboekt voor de volgende dag. Daarna ingechekt in het hotel en een hapje gegeten. Maandag zijn we rond half 10 opgehaald voor onze toer door langs de theeplantages, een jungletrack in het 'mossy forest' en naar het hoogste punt van de Cameron Highlands. We gingen met een minibusje, wat helemaal vol zat met 14 mensen. Wij zaten voorin naast de chauffeur, lekker knus zeg maar! Ondanks dat was het een leuke toer door een mooi gebied. Vooral de track door de jungle was erg leuk, Vooraf was duidelijk aangegeven dat je goede schoenen aan moest omdat het een pittige tocht was over drassige ondergrond. Voor veel Aziatische toeristen was dat blijkbaar toch niet helemaal duidelijk aangezien ze op slippertjes of nette schoenen kwamen... Dinsdag 20 maart, Frank zijn verjaardag! Iedereen bedankt voor de sms-jes, mailtjes, hallmarkkaartjes en berichtjes op de site! Vandaag stond de rit naar de Oostkust van Maleisië op het programma. Na 5,5 uur in een minibusje, twee taxiritten en een busrit van 1,5 uur aan het eind van de middag aangekomen in Kuala Terengganu. Een dag over hobbelige wegen en dankzij de chauffeurs niet altijd even comfortabel... 's Avonds uit eten om Frank zijn verjaardag te vieren, ook hadden we wel een biertje verdiend na zo'n lange dag. Omdat het een behoorlijk Islamitische streek is viel dat echter tegen... er werd namelijk geen alcohol geserveerd... Woensdagochtend nog even in Kuala Terengganu rondgekeken. Vooral de overdekte markt was leuk om rond te kijken en de vele geuren van fruit, groenten, vis, kruiden en specerijen op te snuiven. Daarna met de taxi richting Marang van waaruit we met een bootje naar Kapas eiland zijn gebracht. Kapas eiland is onze laatste bestemming van de reis voordat we weer naar Nederland komen. Het is een klein eilandje met witte stranden en helder water. We verblijven op een klein resort van Nederlandse eigenaren aan een privé strand en er zijn maar 6 bungalows: Kapas Turtle Valley. Heerlijk rustig en helemaal geweldig om hier de laatste week nog even te relaxen en van het mooie weer te genieten! In ons volgende verslag meer over ons verblijf op dit mooie eiland! Frank en Judith

Mark, Loes en Ukkie

Hi vakantiegangers!

Super om weer jullie avonturen te lezen! Heb net even jullie bungalow ressort opgezocht, maar dat ziet er wel echt super uit!! Heerlijk nog even genieten die laatste week! Gelukkig is het hier nu ook echt super lekker weer, kunnen jullie vast sneller wennen :-).
Lieverds, geniet en tot heeeel snel!

Kus vanuit de Riethoek

Els de Blok

Hoi,allereerst Frank nog gefeliciteerd en de laatste week is begonnen van jullie toch grote trip. Ws verlangen jullie inmiddels ook wel weer naar huis maar wat zal dat weer wennen zijn. Maar zoals de Riethoekers melden het is hier prachtig weer en misschien gaat het dan allemaal weer wat makkelijker. Dank voor de leuke berichten en de kaart uit jullie favoriete Nieuw Zeeland. Fijne week nog. Lieve groet, Els.

Esther van den Berg

Hoi daar, de tijd schiet voorbij en zo zijn jullie al op je laatste bestemming (prachtige lokatie) aangekomen. Lekker ff genieten en dan weer terug naar NL. Die neusapen en oerang oetangs zijn echt waanzinnig om in het echt te zien lijkt me! Relax nog even en enjoy de prachtige omgeving. Is het mogelijk om daar te duiken voor jullie? Dikke kus uit de Stoofstraat, Esther XXX

Esther van den Berg

Vergeet jullie nog te bedanken voor de leuke kaart van de neusaap!!! Erg leuk!!

Bram

Geniet ze, nog een hele week! Gek genoeg heb ik zelf het rare plaatsvervangende gevoel van het naderende einde van de vakantie nu je aangeeft dat jullie nog maar een week wegzijn. We hebben hier dus duidelijk meegenoten.
Tot gauw, Bram.

Rob en Margreet

Hmmm, geniet even in de zon! Wij kunnen hier nu mee doen! Nog een weekje stilte en dan.,,... tot snel!!

Liefs, Rob, Margreet kus van Fen en Tijn

Dirk R

Hoi Frank,
leuk om te lezen, dat Maleisie. Dat ga ik ook bezoeken van de zomer! Geniet nog maar, nu je nog niet aan het werk bent.
Groeten, je collega Dirk

Ad van Sprundel

Frank, nog gefeliciteerd met je 32 ste verjaardag; ik had eigenlijk willen wachten met feliciteren tot je terug was in Goes. We kunnen het dan goed combineren met een bezoek aan een mooi terras.

Kees Schog

Hoi Frank, beetje laat vanwege vakantie mijnerzijds maar alsnog van harte met je verjaardag kerel !!! Ik sluit me aan bij Ad met zijn opmerking over het terras, het is er hier al weer voor namelijk ;-)
Geniet van de laatste loodjes.
Greetz van Kees.

Rinus en Elly

Geniet nog van deze laatste paar dagen, het blijft allemaal geweldig en interessant om jullie belevenissen te lezen.
Groeten van ons en een hele goede terugreis toegewenst