Frank en Judith op reis

Road closed...

Hoi allemaal, hier weer een update vanuit Australie. We hadden de afgelopen dagen eigenlijk bij Ayers Rock moeten zijn en dan zouden we morgen vanuit Alice Springs naar Adelaide vliegen, maar dat liep net even wat anders... Vorige week maandag vertrokken we om 07.30 uur vanuit Coral Bay vol goede moed aan wat een lange reisdag moest worden... We waren van plan om ca. 700 km te rijden zodat we de resterende dagen tijd zouden hebben voor Geraldton, de Pinnacles en Perth. Na een km of 50 waren er al een paar tegenliggers die knipperden met hun lichten en iets verderop stopte er een auto om te vertellen dat we niet verder konden (tja hier kan je op de snelweg stoppen zonder dat er ook maar verkeer langs komt). Vanwege bosbranden was de weg afgesloten tussen het Minilya roadhouse en Carnarvon... We zijn toch nog doorgereden naar het roadhouse om wat meer informatie te krijgen, maar het enige dat toen bekend was, was dat de brand zondag ontstaan was en dat het 24 - 48 uur zou duren. Hier kwamen we ook pas het eerste bord tegen dat de weg was afgesloten, dat is in Nederland toch beter geregeld! We besloten om terug te rijden naar Coral Bay en daar te wachten tot de weg open zou gaan.... dus wij weer 100 km terug gereden en weer ingecheckt op de camping en de updates in de gaten gehouden. Deze kwamen elke twee uur van de FESA en Mainroads (brandweer en Rijkswaterstaat van Australie) en werden bij de receptie opgehangen... zeker die eerste dag hebben we elke update gezien omdat je toch hoopt dat je verder kan... Het advies was toen nog om een alternatieve route te zoeken, maar die was zeker 900 km extra tov de gewone route van 1100 km... We hadden maandag nog tijd genoeg om voor vrijdag bij Perth te zijn dus we besloten om deze omweg nog niet te rijden... We hoopten dat de weg dinsdag weer open zou zijn, maar helaas... de brand was alleen maar groter geworden en het zou nog minstens 24 uur duren... Toen alvast de camperverhuurder ingelicht en gevraagd wat te doen. Zij adviseerde om dan toch de omweg te rijden om op tijd in Perth te zijn. Net toen we dat wilden doen, hoorden we dat ook deze weg via het Noorden (The Great Northern Highway) dicht was door overstromingen tussen Port Hedland, Newman en Tom Price... tja een andere weg is er niet dus nog een dag in Coral Bay. Nou is dat op zich geen straf gezien de mooie stranden en het mooie onderwaterleven! Woensdag was de brand nog groter en de weg zou nog minimaal 48 uur dicht zijn. Ook de alternatieve route was nog steeds dicht door de overstromingen en nu was er zelfs sprake van een naderende cycloon, Heidi! Toen kregen we het wel warm en niet alleen door de hitte... nu was wel duidelijk dat we vrijdag de camper niet konden inleveren en dat we onze vlucht zaterdagmorgen niet konden halen... Dus hebben we de camperhuur in eerste instantie met een dag verlengd, de accommodatie en huurauto bij Ayers Rock en Alice Springs geannuleerd. Omdat we nog niet wisten wanneer we weg konden en wanneer we konden vliegen, hebben we de vluchten nog even laten staan (ook in de hoop dat we alsnog op tijd zouden zijn). Ook donderdag nog in Coral Bay beetje op het strand gelegen en gezwommen en in de schaduw yathzee gedaan en wat gelezen. Het werd iedere dag warmer en 40 graden of warmer was toch wel erg heet! Verder nog wat rondgekeken in Coral Bay, dit is welgeteld 1 straat met 2 campings, een resort en een backpackershotel. Verder zijn er nog wat winkeltjes, een paar barretjes, een goeie bakker en een bottleshop (kwamen we donderdag pas achter...). Vrijdagochtend was de weg nog steeds dicht en zijn we weer naar het strand gegaan. 's Ochtends werd wel verteld dat er een voedselconvooi over de weg was gereden onder begeleiding van brandweer en helicopters, maar dat de weg voor toeristen zeker nog niet open zou gaan. Om een uur of vier kwamen we terug en toen was net bekend dat de weg weer open was! Ondanks dat we de camping al hadden betaald voor die nacht zijn we net als vele anderen gaan rijden naar Carnarvon... Onderweg zag je behoorlijk wat stukken verbrand bos. Er werd vooraf ook gewaarschuwd voor verbrande dieren of dieren die op de weg liepen, maar dat viel gelukkig mee! In totaal is er zo'n 400.000 hectare verbrand, zeg maar 50 bij 80 km, dat is behoorlijk een groot gebied! Rond half 8 waren we bij Carnarvon en konden het eigenlijk nog niet geloven dat we los waren... Inmiddels hadden we de camper t/m maandag verlengd. Omdat we de vlucht naar Ayers Rock niet meer konden halen voor de 3e keer naar Qantas gebeld, om deze vlucht te annuleren, helaas kregen we geen geld terug. De vlucht van woensdag 19-1 van Alice Springs naar Adelaide hebben we veranderd van Perth naar Adelaide op dinsdag. We balen dat we het stuk bij Ayers Rock niet gaan zien, maar ja soms zit het mee en soms zit het tegen... en bosbranden en overstromingen komen nou eenmaal voor in Australie. Hebben we gelijk een goede reden om nog een keer naar Australie te gaan... Zaterdag hebben we flink wat kilometers gemaakt en na een lange saaie rit waarbij we alleen drie roadhouses op 400 km tegenkwamen zijn we uiteindelijk weer naar de camping in Drummond Cove, net boven Geraldton gegaan waar we ook op 1 januari hebben gestaan. We wisten dat hier internet was dus het was handig om daar nog wat dingen te kunnen regelen. De volgende ochtend naar Geraldton gereden en hier eerst ontbeten. We wilden ook nog wat rondkijken maar alles was dicht dus zijn we doorgereden richting Perth via een aantal leuke kustplaatsjes als Dongara, Leeman en Jurien Bay. We hebben onderweg de Pinnacles bezocht. Dit zijn kalkstenen zuilen in een woestijnachtig gebied. Heel apart om doorheen te lopen en zelfs met de camper doorheen te rijden, al ging dat af en toe maar net, de weg was onverhard en tussen de stenen door tot wel 3 meter hoog was best nauw. Daarna nog een flink stuk doorgereden en een camping in de buurt van Perth gezocht. De eerste die we zochten bleek helaas niet meer te bestaan en had plaats gemaakt voor een luxe villawijk. Uiteindelijk in de buurt van Scarborough op de camping Karrinyup waters resort gestaan. Omdat we de gisteren de camper in moesten leveren onze bagage weer ingepakt en de camper opgeruimd. We hadden goed ingeschat wat we aan boodschappen nodig hadden, we hadden alleen zout en afwasmiddel en wat BBQ-kruiden over. Gisteren zijn we naar Perth gereden en hebben we nog een paar uur in de stad rondgekeken. Een leuke stad met een paar leuke winkelstraten, waar we nog even op een terrasje hebben gezeten. Aan het eind van de middag de camper ingeleverd en weer eens in een hotel geslapen. Vanmiddag zijn we naar Adelaide gevlogen waar we nu 2 nachten in een hotel blijven. Donderdag gaan we de camper ophalen voor het volgende deel Adelaide - Melbourne. West Australie was een mooi stuk, we hebben veel gezien en gedaan en behoorlijk veel andere reizigers ontmoet, wat leuk is om ervaringen uit te wisselen! Leuke kustplaatsjes, reuzebomen, lange wegen, nationale parken en mooie stranden. Het was zeker de moeite waard! Op naar het volgende hoofdstuk...

Stephanie

Hey lieverds! Wat een avonturen weer! Maar gelukkig wordt het jullie niet snel TE heet onder jullie voeten!
Veel plezier in het volgende deel van jullie reis!
-X-

Dirk Roest

Hoi Frank,

Leuk om jullie verhaal te lezen. Niet te veel aan RWS denken, dat kan later altijd nog!
Nog veel plezier daar,
groeten Dirk

Angelique

Hoi Judith & Frank,

Wát een ervaring! Bijzonder leuk om jullie verhalen te lezen. Leuk om op deze manier & via de foto's een beeld te krijgen. Héél veel plezier nog de komende tijd! Geniet ervan, maar zo te lezen doen jullie dit zeker.

Angelique v.D.

Marcel

Hé Frank, Judith,

Bedank weer voor jullie verslag maar ik heb het gehad met deze site, de mooie verhalen en foto's .....
Waar en hoe kan ik me afmelden om niet weer een reisverslag te hoeven ontvangen ;-)

Take care and have fun!!
Gr. M

Remon

Dat OZ ook weer hè....

Inderdaad een goede reden om nog eens terug te gaan :)

Hopelijk gaat het volgende stuk wat beter :)

Veel plezier!

Els de Blok

Hoi, Frank en Judith, toch wat spannende momenten. Maar daarnaast dan weer een goede afloop. Hier veel wind en miezerig weer. Jelle heeft inmiddels appartementje gekocht in zoals een vriend van hem zegt in het smerige 020, maar gewoon in de indische buurt in Amsterdam. Wel een verschil in afstanden tussen Australie en Nederland. Als jullie weer terug zijn zal het hier weer kneuterig wennen zijn. Enfin tot een volgend bericht. Have a nice trip. Lieve groet, Els.

Naomi

Wat een mooie verhalen en foto's! Leuk om te lezen. Op het secretariaat gaat het alles goed. Geniet nog van de rest van de reis. Groetjes Naomi