Frank en Judith op reis

Down under!

Het is alweer even geleden. Hopelijk heeft iedereen een goede kerst gehad... op naar 2012! We hadden graag eerder een nieuw verhaal geplaatst, maar tot nu toe hebben we nog geen campings met internet gezien. Hoog tijd om jullie mee Down Under te nemen.

Al weer ruim een week geleden zijn we na een lange dag reizen, met een goede vlucht vanaf Jakarta's nachts om 1 uur aangekomen in Perth. Bij de douane stond een lange rij, waar we zonder problemen door zijn gekomen. Australie heeft een streng beleid op het gebied van eten en drinken en het buitenhouden van uitheemse diersoorten dus het duurt hier allemaal wat langer. Uiteindelijk waren we rond half 3 's nachts in ons hotel. Na een kort nachtje zijn we donderdag 22 december decamper op gaan halen, dit ging wat chaotisch omdat er iemand van Apollocampers ziek was, maar na anderhalf uur wachten dan toch gelukt!

Natuurlijk eerst tijd voor boodschappen maar met zo' n grote bus is dat toch lastig parkeren... Zeker als het druk is op het parkeerterrein omdat ook de inwoners hier kerstboodschappen moeten doen. Links rijden met de camper gaat eigenlijk al snel vanzelf. We hebben een automaat, dit is heel handig! Het is trouwens wel fijn om na drie weken weer eens zelf te koken en iets anders te eten dan rijst of mie...

Uiteindelijk zijn we de eerste dag doorgereden naar Fremantle en hebben daar de eerste nacht gestaan. De camping lag direct aan het strand met een schitterende zonsondergang. Vrijdag eerst eens uitgeslapen en daarna zijn we naar Bunbury gereden, dit is een gezellig kustplaatsje waar we op t gemak hebben rondgekeken. Hier ook overnacht.

De volgende ochtend eerst een camping gereserveerd voor Kerst en op tijd vertrokken. Onderweg zijn we gestopt bij de Busselton jetty, dit is de langste pier ter wereld. Ook nog gestopt bij Cape Naturaliste, een kaap met een vuurtoren. Hier hebben we een korte track gelopen, maar helaas zaten hier zo ontzettend veel vliegen dat we het vooral druk hadden om die weg te houden uit onze ogen, oren, neus enz... Verderop reden we door het Karridal, een gebied met veel Karritrees, bomen van 500 - 1000 jaar oud van wel 40 - 60 meter hoog.

Op kerstavond aangekomen op een camping in Augusta, het meest zuidwestelijke plekje van Australie. Deze camping ligt ook weer direct aan het strand. Eerste kerst heerlijk ontbeten met een gekookt eitje op een bruin broodje (dat was al lang geleden) en een brownie in de zon... wat wil een mens nog meer op kerst??? Nou een lunch op het strand en daar een tijdje blijven en 's avonds bbq met uitzicht op de oceaan... helemaal super!!!

Tweede kerstdag vertrokken naar Walpole, ongeveer 250 km verder. Eerst nog een stop gemaakt bij Cape Leeuwin. Deze kaap, met een mooie vuurtoren, ligt aan het meest zuidwestelijke punt en hier komen de Indische en Zuidelijke Oceaan samen. Tijdens de rit naar Walpole zijn we gestopt in Pemberton, een erg rustig houthakkersdorpje, iets verderop in Northclif hebben we geluncht.

Bij Walpole zaten we op een camping in een National Park aan een meer en midden in de bossen... zodra we de camper opendoen komt de geur van eucalyptus ons tegemoet. We hebben de sandy beach track gelopen, een tocht van totaal 3 km. Aan het eind van de middag maken we een praatje met een paar Australiers die met de familie zaten te bbqen. We werden uitgenodigd om erbij te komen en mee te eten. Dit hebben we niet gedaan, maar later kregen we een groot bord met 9 grote en verse gamba's... heel aardig!

De volgende morgen zijn we naar Valley of the Giants gegaan. Hier hebben we een wandeltocht gedaan op 40 meter hoogte midden tussen de boomtoppen... heel indrukwekkend en toch ook wel een beetje eng.... we liepen op een stalen constructie, die was wel heel stevig, maar toch wiebelde het wel zo hoog... Daarna via Denmark doorgereden naar Albany, een leuk stadje. In Albany zelf was het behoorlijk druk, dus een uiteindelijk een camping bij Kings River gevonden. De eigenaren van de camping hadden allebei Nederlandse ouders, Ten Haaf en Dekker zijn vrij Nederlandse namen... en konden nog een klein beetje Nederlands praten.

Woensdag zijn we redelijk op tijd vanuit Albany vertrokken omdat we een lange dag voor de boeg hadden, we wilden weer terug richting de kust om daarna via Perth verder naar het Noorden te gaan. Via een mooi heuvellandschap eerst richting Manjimup, hier lekker geluncht en een rondje gelopen, daarna weer verder. Onderweg nog gestopt bij Lake Muir, op dit moment is het hier erg droog en stond er geen water in en waren en ook weinig vogels te zien. Rond half 4 kwamen we aan in Australind, waar gelukkig nog een plekje op de camping was. 's Avonds een mooie zonsondergang bekeken aan het Leschenault meer.

Vandaag eerst lekker ontbeten en daarna nog even rondgekeken in Australind. Hier staat de kleinste kerk van Australie. Op het gemak doorgereden naar Mandurah, een moderne redelijk grote stad aan het water, waar we een lekkere ijskoffie hebben gedronken met een muffin en een paar winkels hebben bekeken. Daarna door naar Fremantle, op zoek naar een camping... dat viel nog niet zo mee helaas. Pas bij de derde camping hadden ze nog plek. We staan nu met de camper op het Fremantal Village holiday Park en blijven hier 2 nachten. Morgen gaan we of naar Rottnest eiland of lekker een dagje strand doen! Fremantle zelf is ook een leuke stad dus daar gaan we ook nog even kijken.

Het klimaat in het zuidwesten is prima, overdag rond de 25 graden en behoorlijk wat wind. 's Avonds en 's nachts koelt het wel flink af en het dekbed in de camper was de eerste nachten zeker niet overbodig.... Nu gaan we in Noordelijke richting en het is al goed te merken dat het warmer wordt. Afgelopen nacht konden we vanwege de warmte allebei niet slapen. Vandaag was het rond de 35 graden, maar gelukkig staat hier wat meer wind.

De camper is behoorlijk luxe: tegenwoordig voorzien van airco, tv, een camera aan de achterkant zodat je bij het parkeren voorin kan zien hoever je nog kan... heel handig dan hoeft de bijrijder niet steeds achterin te gaan kijken... Groot verschil met 4 jaar geleden zijn de prijzen, de economie in Australie gaat schijnbaar heel goed, maar in 4 - 5 jaar tijd zijn de prijzen wel 50 - 80 procent gestegen. Dit merk je zowel aan de boodschappen, de diesel als aan de campingplaatsen. Vier jaar geleden betaalde je voor een campingplaats tussen de 15 en de 20 dollar, nu tussen de 30 en de 40.

Zaterdag vertrekken we weer vanuit Fremantle en gaan we richting het Noorden, waar we uiteindelijk tot aan Coral Bay of Exmouth gaan. De afstanden zijn hier wat groter en de temperaturen wat hoger, dus we doen op het gemak en zien hoe ver we gaan komen. We gaan in ieder geval een mooi stuk tegemoet met dolfijnen, dungons, koraalriffen,schildpadden en mantaroggen, een mooi stuk om te duiken en snorkelen! of om lekker aan het strand te liggen!

We wensen jullie allemaal alvast een heel gelukkig en gezond 2012 toe!

Tot de volgende keer!

Liefs,

Frank en Judith

Helma

He Frank en Judith! Leuk om jullie verhalen te lezen. Hier is 't grijs en regenachtig, dus jullie zitten prima daar! Geniet er nog maar lekker van en alvast een goed 2012 gewenst, want jullie zijn daar eerder dan ons.
groetjes van ons!

Eugene

Mooie verhalen en jullie blijven ook weer heel intensief bezig. Gaan jullie rond de jaarwisseling een paar dagen uitrusten?
Wij gaan zaterdag ongetwijfeld weer vroeg de beelden van het Australische vuurwerk op TV zien.

Ik wens jullie een heel goed en gezond 2012 te beginnen met een schitterende vakantie !!

Groetjes van Eugene & Marlou

Rinus en Elly

Prachtige verhalen en heerlijk dat mooie weer, ik ben net kletsnat geregend.

Een heel goed begin voor 2012

Jeroen en Jacqueline

Hoi buurtjes,

fijn dat jullie zo genieten van jullie reis!
Heel veel plezier en alle goeds voor 2012!!

Jeroen,Jacqueline,Guusje en Pepijn

Ad van Sprundel

Geniet maar lekker van het mooie weer; hier is het grijs en winderig. Ik wens jullie alvast het beste voor 2012

andre van dijke

Geniet maar hier regen en wind en 8 graden
Veel plezier en weer een leuk verslag goede jaarwisseling
Groetjes uit Oosterland

Rob en Margreet

Wat genieten zeg! Foto's zijn erg gaaf! Dat wordt weer een mooi doek aan de muur straks!
Liefs uit een vies,nat Nederland!

Remon

Hey,
Gaaf verhaal weer! Mooi landje hè ;)

De prijzen zijn idd flink gestegen.
Dat is echt het enige nadeel.
Misschien toch wat vaker aanschuiven bij de Ozzies dan :)

En je weet het....
No Worries :)

Andre en Dorine

Hee Frank en Judith!

Wat klinkt dat allemaal geweldig zeg!! Super!
Wij wanen ons een jaartje terug in de tijd als we jullie verhalen lezen.... en krijgen een beetje heimwee.. behalve naar die verschrikkelijk irritante vliegen dan, haha!!

Heeeeeeeel veel plezier!!

Kus van ons

richard

Aloha Frenkie en Juut,
tja, zo te lezen hebben jullie het wel naar je zin daar. Leuk hoor. Lekker in de warmte ipv dit koude kikkerlandje. Ben zelf ook net terug uit een warm land. helaas kon ik niet zo lang als jullie. ff. Ik zou zeggen: beetje lief zijn tegen elkaar en ik zie de verhalen wel verschijnen.
Richard

Jan-Kees

Hoi Frank en Judith,
Ik lees met plezier jullie verhalen! Elke dag is anders! Dat moet echt super zijn. Lekker doen waar jullie zin in hebben en veel, nee heeeeeel veel zien! Geniet er van, ik ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk! Jaloers? Best wel, maar wij hebben hier lekker oliebollen, en die hebben jullie vast niet! Groetjes! Jan-Kees

Marcel

Hey wereldreizigers. Mooi om lezen dat alles heerlijk verloopt. Met maps en streetview heb ik een beetje beeld van waar jullie je begeven. Wat een afstanden, wat een klimaatje, wat een vooruitzicht dat Coral Bay. Na, we blijven graag op de hoogte en voor straks een goede jaarwisseling en natuurlijk een super 2012 toegewenst. Proost!! Take care and have fun!

Menno

Hoi Frank en Judith,

Dat klinkt fantastisch! Hier ook bijna Australische temperaturen (bijna dus....) Goed en gezond 2012!!

Kees Schog

Haai globetrotters, ook namens mij natuurlijk een heel voorspoedig en gezond 2012 toegewenst en ontzettend veel plezier nog daar beneden.

Grtz KC

ToemToem (en Familie)

Heej F&J,

Super om te lezen en zien dat jullie het zo goed maken! Geniet er van, maar dat is volgens mij een overbodige melding :).
Al het goede gewenst voor 2012!
Greetz!

Ema

Hoi Judith en Frank,
Heel erg leuk om jullie reis via deze weblog te kunnen volgen! Zo te lezen hebben jullie al veel gezien en meegemaakt en daar komt voorlopig nog geen einde aan:-) Heerlijk hoor zo'n lange tijd de wereld verkennen. Wanneer zijn jullie ongeveer in Nieuw Zeeland? Ik geloof niet dat we elkaar daar tegenkomen hè?! Wij vertrekken over 1,5 week, dus we staan hier ook al in de startblokken. Geniet van jullie prachtige reiservaring, we blijven jullie volgen.
Grtz, Ema

Hubèr

Hey Judith en Frank. Allereerst de beste wensen voor 2012! Net even verslagen gelezen, erg leuk om te lezen wat jullie allemaal al gezien hebben. Om jaloers op te worden! Blijf julie volgen, veel plezier verder. Gr. Huber

Peter B

Hallo,
De beste wensen voor 2012.
Leuk om jullie verslagen te lezen en nog veel plezier.
Gr. Peter

hans en andre

Wij oudjes wensen jullie een gezond en voorspoedig 2012 en nog veel plezier down under.

Jos en Astrid

Hoi Frank en Judith

Allereerst de beste wensen voor 2012,
wat zijn de verhalen mooi, dat is inderdaad genieten daar, veel plezier en kijken uit naar jullie volgende verslagen.
groetjes Jos en Astrid

Marcel