Frank en Judith op reis

Java, van Oost naar West

We zijn nu ruim een week op Java dus het is weer tijd voor een nieuw verhaal. We hebben weer een hoop beleefd en gezien afgelopen tijd tijdens onze reis van Oost naar West Java! Het blijft trouwens erg leuk om jullie reacties te lezen!!! Zondag 11 december zijn we door chauffeur René naar de haven in Gilimanuk gebracht (Nico en Gonny: jullie hebben de groeten van hem en van het personeel van het Chonos hotel). Hier hebben we de ferry genomen naar Java. Er varen behoorlijk veel veerboten tussen Bali en Java. Wij hebben gewoon de eerste genomen die ging vertrekken, ze zien er namelijk allemaal vrij oud en roestig uit... Java ligt niet ver van Bali, maar door de vele draaikolken doet de veerboot er ruim een half uur over. Lijkt een beetje op het veer Kruiningen - Perkpolder, maar dan zonder broodje kroket! De boot komt aan in Banyuwangi. Vanaf de boot zijn we met onze bagage naar het treinstation gelopen, heftig in de hitte.... De trein ging om 12.30 uur. We moesten ruim een uur wachten, maar we hebben ons goed vermaakt.Voor de lokale bevolking waren we erg interessant en ze wilden graag met Frank op de foto... Zie hiervoor ook de fotoserie. De volgende trein ging pas om 19.45 dus het was erg druk op het station met alleen bevolking en wij. Verder geen toeristen... echt heel apart... Deze trein had alleen economy class. Dat betekent dus dat we in een overvolle en warme stoptrein naar Kalibaru hebben gezeten. Wat een belevenis... wij waren de enige westerlingen en echt een bezienswaardigheid! Vooral het vrouwtje dat tegenover ons zat kon maar niet stoppen om naar ons te kijken en tegen ons te praten... Wel jammer dat ze alleen Indonesisch kon. Na ruim anderhalf uur uitgestapt in Kalibaru. We hebben overnacht in het Magro Utomo Agri resort. Dit ligt midden in een plantage, heel mooi gelegen. We wilden graag een wandeling over de plantage doen, maar helaas was er een lange tropische bui.... en omdat het hier een uur vroeger is, wordt het ook vroeger donker. Dus we hebben eerst een treinkaartje voor de volgende dag geregeld (eigenlijk was het loket gesloten, maar voor ons ging de achterdeur toch even van slot) en zijn toen gaan eten en op tijd naar bed. Java is trouwens behoorlijk anders dan Bali. Bijna de hele bevolking is Islamitisch. Dat is te zien aan de kleding, moskeen (met bijbehorend geluid) en veel geiten. Ook is er hier meer armoede en de mensen spreken weinig tot geen Engels. Maandagochtend waren we vroeg wakker, dus om 7 uur al een rondje over de plantage gedaan. Daarna weer verder met de trein...we hadden bisnisklas geboekt, maar dit bleek gewoon economy te zijn...Het landschap waar we doorheen reden was echt bijzonder mooi...veel rijstterrassen, regenwoud, huisjes en vooral heel veel groen... Na 4 uur zweten zijn we uitgestapt in Probolinggo. We hebben nasi gegeten bij een eetstalletje. Dit was echt de lekkerste nasi die we tot nu hebben gegeten en kostte incl drankjes maar 1,25 Euro p.p! We hadden weer bekijks en zijn veelvuldig gefotografeerd. Hier hebben we vervoer naar en accommodatie bij de Bromo vulkaan geregeld. De weg naar ons hotel Yoschi is nog een uur rijden omhoog de bergen in. Bovenin zijn we totaal omgeven door wolken. Het is met een temperatuur van rond de 10 graden ook best koud vergeleken met de 30 graden de we inmiddels gewend zijn... gelukkig hebben we ook warme kleding bij ons dus dat is geen probleem... Dinsdag zijn we in tegenstelling tot de meeste andere toeristen niet met de sunrise-tour om 03.30 uur meegegaan, maar wij zijn rond tien uur met een jeep naar de vulkaan vertrokken. Eerst zijn we gestopt bij een uitzichtpunt en hebben een aantal mooie foto' s gemaakt. Hierna zijn we naar de voet van de vulkaan gereden. Om daar te komen moesten we eerst een stuk door een soort van woestijn rijden en er kwamen ook allemaal ruiters met paarden op ons toegereden... heel bizar gezicht, het leek wel een film. Na een lange wandeling door het zand, langs een tempel (ziet er gek uit midden op zo' n uitgestrekte vlakte) zijn we omhoog geklommen aan de buitenkant van de kraterrand. Dat is best zwaar door het mulle zand. Uiteindelijk bij de trap aangekomen en die was ook nog eens 231 treden... Deze tocht omhoog was zeker de moeite waard, wat een uitzicht! We keken recht in de krater, die overigens ongeveer een jaar geleden nog is uitgebarsten. Onderweg kwamen we weer veel locals tegen die graag een foto van ons wilden maken, we waren weer de enige westerlingen hier. Terug bij het hotel hebben we nog een wandeling door het land van de eigenaar van het hotel gemaakt, hij is ook boer en heeft tegen de bergen allemaal landbouwterrassen gemaakt waar voornamelijk uien, aardappels en kool wordt verbouwd. Woensdag was een lange dag. We hadden besloten om in een keer door te gaan naar Yogyakarta. De afstanden hier op Java zijn behoorlijk groot, dus af en toe moeten we toch wat uren reizen... Dat geeft niks want het landschap is prachtig en het is ook interessant om het leven op straat te zien. Deze dag zijn we met een minibus naar Probolinggo gegaan, hier overgestapt op de gewone bus naar Surabaya. Dit is een enorm grote en best moderne stad. Vanaf het busstation zijn we met een oude taxi naar het treinstation gegaan. Uiteindelijk zijn we daar in de expresstrein gestapt voor een vijf uur durende rit naar Yogyakarta. Ondanks dat we hadden gereserveerd voor de eksekutive klasse was er toch geen plaats en hebben we weer bisnis-klasse gereisd. Yogyakarta is een enorm drukke stad met veel fietstaxi's. We hebben natuurlijk in zo' n taxi gezeten, alleen paste Frank zijn hoofd niet onder die kap... We hebben een ritje naar het paleis gedaan. In Yogyakarta willen de mensen graag wat aan je verkopen en wordt je constant aangesproken en vastgeklampt op straat... Niet echt ons ding, dus na een paar uurtjes in deze stad hadden we het wel gezien... We hebben trouwens s morgens eerst een treinticket naar Bandung gekocht... we moesten ruim anderhalf uur wachten, er waren maar 100 wachtenden voor ons... heel bizar! We hebben in de stad binnengekeken bij Fort Vredeburg. Hier werd de geschiedenis van de onafhankelijkheid van Indonesie na de onderdrukking uitgebeeld. Best indrukwekkend. Vrijdag hebben we de tempelcomplexen Borobodur en Prambanan bezocht. Allebei hele mooie en kunstige tempels. Bij de Prambanan regende en onweerde het de hele middag dus hier hebben we voornamelijk geschuild. Zaterdag vanuit Yogyakarta met de expresstrein naar Bandung... een rit van ruim 7 uur! Deze keer wel in de eksekutive klasse, dat betekent betere stoelen, tv in de coupe en airco, die behoorlijk koud stond... brrr... met een jas en een bord warme mie was het toch goed te doen... Het hotel in Bandung lag dichtbij het station aan een heeeeele drukke straat. We hadden een kamer aan de achterkant van het hotel, maar het verkeer was nog duidelijk hoorbaar... lang leve de oordopjes! We hebben zondag Bandung verkend... dit is een enorm drukke stad, zeker op zondag als veel mensen uit Jakarta inkopen gaan doen in Bandung in een van de vele factory outlets. In het oude gedeelde staan nog veel koloniale gebouwen en Hollandse pakhuizen. We zagen ook een bakkertje met de naam 'Den Haag Klappertaart", dit moesten we natuurlijk proberen... heerlijke kokosgebakjes... We hebben de dag van het winkelmeisje daar ook helemaal goed gemaakt want ze kon met ons op de foto... Inmiddels zijn we in Gadog, een heel klein plaatsje vlakbij Bogor. We zitten in het Guesthouse Happy Valley, midden tussen de rijstvelden. Wat heerlijk na vijf nachten in een drukke stad te hebben gezeten... Onderweg hierheen hebben we prachtige theeplantages gezien, wow! Morgenochtend gaan we met een gids een tour door de rijstvelden maken. In de loop van de middag rijden we naar een hotel bij de luchthaven van Jakarta. Woensdag vliegen we via Singapore naar Perth. We wensen jullie alvast hele fijne kerstdagen! Tot de volgende keer vanuit Australië. Liefs Frank & Judith

Mirjam

He Zus en Zwager,

Leuk om weer op de hoogte te zijn van al jullie belevenissen. Gaan jullie straks rondtouren met een camper? Dan kan ik dat tegen Fiene vertellen want zij heeft een Playmobilcamper voor haar verjaardag gekregen. Wij zitten heerlijk bij ons kerstboompje; weer erg gezellig. Hoop dat vanaf morgen iedereen weer beter is, want de afgelopen weken hebben de dames (incl. ikzelf) een beetje in de lappenmand gezeten.

Veel plezier verder en geniet ze!!

Liefs (ook van de rest natuurlijk)

Mirjam

Margreet

He!! Hoe herkenbaar allemaal net of ik even helemaal terug ben, super! Geniet van je laatste dagen daar in die bijzondere wereld! Hier gaan we op naar de kou.. zouden we een witte kerst krijgen?
Tot snel liefs Margreet

Bert en Ria

Lieve Frank en Judith, fantastische belevenissen!!!!
Geniet morgen en een goede vlucht toegewenst.
Hier was het vanmorgen spekglad!!!!
Liefs van Bert en Ria

Jo-Annes en Mariska

Altijd al geweten dat we naast bijzondere mensen woonden... niet voor niets dat iedereen daarmee op de foto wilt! ;-)

Jullie hebben het goed naar jullie zin, zo te lezen! Houden zo en vooral nog eventjes daar blijven en genieten van de hitte. Het is hier guur, nat en koud!

Esther en Patriek

Is het bij jullie nu ochtend, middag of avond? Wat het tijdsverschil ook is, hier is het avond dus 'Sugeng dalu'.
Wat hebben jullie al veel gezien in nog geen drie weken!
Echt superleuk om jullie verhalen te lezen, ik kijk er steeds naar uit!
'Den Haag Klappertaart' klinkt ons als muziek in de oren! Is dat de Javaanse versie van de gebakjes van Maison Kelder? Dan moeten ze heel lekker geweest zijn!

Het was hier maar drie graden vanmorgen en lag er een flinke laag hagel op de vooruit van de auto met een koude Hollandse wind. Dus die airco in de trein van Java was op zich zo slecht nog niet. Het kan echt erger! ;-)

We wensen jullie alvast fijne feestdagen en een heel goed nieuwjaar! Sugeng Natal lan warsa enggal.

Groetuh uit Den Haag.

Mark, Loes en ukkie

Lieverds!!

Fijn om weer wat van jullie te horen! Super hoor die verhalen en echt hilarisch dat iedereen met jullie (vooral Frank waarschijnlijk) op de foto wilt! Haha! Hier gaat alles goed, druk met kerstinkopen enzo.
Geniet nog even van jullie laatste dagje en morgen op naar Australië! Goede reis alvast en tot mails/Skype.

Kus van ons

Rinus en Elly

Hallo Frank en Judith,

Wat fantastisch om alles zo mee te maken en te beleven. Het is heel erg leuk om julllie verhalen te lezen. En dan nog de naam "Den Haag Klappertaart" voorbij te zien komen is helemaal leuk.
Geniet verder van alles en alvast hele fijne kerstdagen

Groeten

Peter Pals

Hoi Juud en Frank,

Fantastische reisverhalen lees ik op jullie blog, dit jaar zijn jullie de eerste die het nieuwe jaar bereiken, vanaf deze kant in het groene Holland want er ligt geen sneeuw dit jaar, wens ik jullie gezellige kerstdagen maar vooral ook een swingend en knallend Nieuwjaar, geniet van deze mooie periode in je leven, greetz Peet and lots of Luck.

Els de Blok

Hoi Frank en Judith. Vanmorgen even jullie reisverhaal gelezen. Een aantal fragmenten komen mij bekend voor. Fantastisch hoe jullie dit beschrijven. Ik wil jullie vanuit een regenachtig Holland goede kerst toewensen en alvast een schitterend 2012. Lieve groet van Els.

Dorine

Hee Frank en Judith!!

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!! Ik ben stiekem wel een beetje jaloers :-)
Vooral omdat jullie kerst op de slippers hebben kunnen vieren, denk ik zo! haha!

Geniet er heerlijk van!!

Liefs, Dorine en Andre